به گزارش زمان اقتصاد؛ نخستین مرحله از انتقال ترانزیتی لولههای فولادی از ترکیه به مقصد ترکمنستان، از مسیر جدید بندر کاسپین در گیلان چند روز قبل آغاز شد. این مسیر، بخشی از طرح توسعه کریدورهای حملونقل منطقهای است که ایران را به عنوان یک حلقه حیاتی بین دریای مدیترانه و آسیای مرکزی معرفی میکند.
در این مرحله، ۲۵ واگن از محموله فولادی وارد بندر کاسپین شد و پس از تخلیه، برای ارسال به ترکمنستان آماده گردید. این فرآیند با بهرهگیری از زیرساختهای ریلی صورت گرفت و قرار است ادامه عملیات، بهصورت حمل دریایی تا مقصد نهایی ادامه یابد. طبق برنامهریزیها، بیش از هزار واگن کالای مشابه نیز در این مسیر تردد خواهند کرد.
رحمت رحمتنژاد، مدیرکل راهآهن شمال ۲، این اتفاق را نقطه عطفی در توسعه ترانزیت بینالمللی از مسیر ایران دانست.
او تأکید کرد که این کریدور میتواند بهصورت قابلتوجهی زمان و هزینه حمل را کاهش دهد و ایران را به مسیر اصلی اتصال ترکیه و آسیای مرکزی بدل سازد.
به گفته رحمتنژاد، اداره کل راهآهن شمال ۲ با آمادگی کامل زیرساختی، آماده همکاری با شرکتهای لجستیکی داخلی و خارجی است تا زمینه توسعه همکاریهای چندجانبه فراهم شود.
او افزود: «تمام ظرفیتهای فنی و عملیاتی در منطقه فراهم شده و هدف ما افزایش سهم حملونقل ریلی در ترانزیت بینالمللی است.»از منظر اقتصادی، فعالسازی بندر کاسپین در این مسیر میتواند موتور محرک جدیدی برای رشد اقتصادی گیلان و نوار شمالی کشور در حاشیه دریای کاسپین باشد. افزایش اشتغال، توسعه خدمات لجستیکی، جذب سرمایهگذاری خارجی و ارتقای موقعیت منطقه آزاد انزلی از مهمترین پیامدهای این اقدام راهبردی خواهد بود. یکی از فعالان لجستیکی در منطقه آزاد انزلی به نام علی خلیلی ، با اشاره به نقش جدید بندر کاسپین گفت: «این نخستین بار است که بندر کاسپین در ترانزیت بینالمللی نقشی کلیدی ایفا میکند. اگر این فرصت بهدرستی مدیریت شود، میتواند جایگاه ایران و گیلان را در زنجیره تجارت جهانی ارتقا دهد.»
جمشید قرباناف، نماینده یک شرکت حملونقل ترکمنستانی که از بندر کاسپین بازدید کرده، از ظرفیتهای موجود استقبال کرده و اعلام کرده است که در صورتی که ایران خدمات ترانزیتی پایدار و سریع ارائه دهد، ترکمنستان آمادگی دارد بخشی از بارهای خود را از این مسیر عبور دهد.
به گفته مهدی باقری، کارشناس حملونقل و ترانزیت، صاحبان کالا سه معیار هزینه، زمان و قابلیت اطمینان را برای انتخاب مسیر در نظر بگیرند. اگر ایران بتواند با امنیت بالای مسیر خود که به دور از هر گونه تنش و دخالت خارجی است، زمان انتقال کالا را تضمین کند (مثلا تضمین بدهد همه فرآیندهای ترانزیتی از بندر کاسپین تا مرز بازرگان ۳ تا ۵ روز طول بکشد)، تجاریسازی و رونق این مسیر را شاهد خواهیم بود.
این کارشناس افزود: ایران در کریدور شرق-غرب و راه ابریشم قدمتی ۲۰۰۰ ساله دارد. بازگشت به دوران طلایی ترانزیت ایران با وقوع تحولات جهانی و لزوم برونرفت از اقتصاد نفتی، اجتنابناپذیر است و میتوانیم در قدم اول، ترانزیت منطقهای ذیل راه ابریشم را فعال کنیم تا به مرور زمان به چین و اروپا تعمیم دهیم.
کارشناسان معتقدند تداوم موفقیت این مسیر وابسته به هماهنگی کامل میان نهادهای ذیربط از جمله سازمان بنادر، راهآهن، گمرک، منطقه آزاد انزلی و دستگاههای اجرایی استانی است. همچنین، توسعه مدل حمل ترکیبی و ارائه تسهیلات گمرکی و مشوقهای حملونقل میتواند این مسیر را به یکی از گزینههای رقابتی و پایدار ترانزیتی منطقه تبدیل کند.ایران با تقویت این مسیر نهتنها گامی در جهت تقویت ترانزیت برمیدارد، بلکه بهعنوان بازیگری کلیدی در نقشه نوین حملونقل منطقهای خود را تثبیت میکند.
منبع: فارس
نظر شما