به گزارش خبرنگار زمان اقتصاد؛ برگزاری سیزدهمین اجلاس وزرای حمل و نقل سازمان اکو روز دوشنبه هفته جاری، در حالی برگزار شد که قطع برق، حاشیه های فراوانی برای این نشست ایجاد کرد. تنها ساعاتی پس از قطع برق این نشست مهم، بسیاری از خبرگزاری های خارجی از جمله بی بی سی، گزارش های مفصلی در خصوص این قطعی برق آن هم در نشستی در سطح وزرا پرداختند.
شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در این خصوص در اطلاعیهای اعلام کرد: "در پی بروز قطعی برق در جریان برگزاری اجلاس اکو در محل هتل پارسیان امروز؛ ۱۲ خرداد ماه ۱۴۰۴، با توجه به بررسیهای انجامشده توسط مرکز دیسپاچینگ راهبری این شرکت، اعلام می شود هیچ گونه اطلاع رسانی در خصوص برگزاری این مراسم قبل از شروع مراسم به این شرکت نشده و قطع برق رخ داده در راستای اعمال محدودیت ها برنامه ریزی شده در شهر تهران بوده است.
در ادامه این اطلاعیه آمده است: همچنین با توجه به این که هیچگونه تبعیض در برنامه ریزی های اعمال محدودیت از سوی این شرکت در کلیه سازمانها و مراکز ملی و استانی وجود ندارد، توزیع نیروی برق تهران بزرگ، با اطلاع رسانی قبلی از ساعت ۱۱:۰۰ لغایت ۱۳:۰۰ امروز برق آن محدوده را با هدف ایجاد توازن و توزیع عادلانه انرژی مشمول محدودیت کرده است.
اعضای اکو، شرکا و رقبای همزمان ایران
در خصوص اجلاس روز دوشنبه باید گفت وزرای حمل و نقل ایران، پاکستان، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، معاونان وزرای حملونقل ترکیه، قرقیزستان، تاجیکستان، نماینده وزارت حمل و نقل کشور آذربایجان، سفرای کشورهای عضو اکو، دبیرکل اکو، دبیر کل ایرو، نمایندگان تراسیکا، بانک اکو و بانک توسعه اسلامی در این نشست مشترک به ریاست فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی ایران شرکت داشتند.
اگرچه اعضای سازمان هایی چون اکو به دلیل ماهیت منطقه ای خود، از شرکای تجاری ایران محسوب می شوند، اما حقیقت امر این است که این شرکا همزمان رقبای تجاری ایران نیز محسوب می شوند. به یاد داشته باشیم که تنها در یک مورد کریدور میانی عبوری از دریای خزر که راه اندازی و توسعه آن مرهون تحریم های شکل گرفته از مسیرهای ترانزیتی ایران بود، کشورهای حاضر در اجلاس دیروز نقش آفرین اصلی بوده و هنوز هم سود زیادی از این رقابت منطقه ای با ایران به جیب میزنند.
حتی با مطرح شدن موضوع گفتگوهای ایران و آمریکا، کشورهای یاد شده تلاش مضاعفی برای تثبیت این مسیرهای تازه تاسیس نموده تا موهبت ایجاد شده در سایه خلا حضور ایران در مسیرهای ترانزیتی را به سادگی از دست ندهند.
در چنین شرایطی و پس از سخنرانی پرطمطراق وزیر راه و شهرسازی مبنی بر عزم ایران برای توسعه مناسبات تجاری و ترانزیتی خود با کشورهای عضو اکو، نمایندگان کشورهای عضو این سازمان به ناگاه با رخدادی خوشایند مواجه میشوند: ایران حتی توان تامین برق اجلاس بین المللی خود را ندارد!
ضربه بزرگ قطع برق به برندینگ ملی کشور
موضوع برندسازی ملی، مفهومی است که به ویژه پس از آغاز عصر جهانی شدن در ابتدای دهه ۲۰۰۰ میلادی، به مسأله ای کلیدی برای کشورهای جهان تبدیل شد. در حقیقت، با توجه به تلاش برای یکپارچه سازی هویت اقتصادی و تجاری کشورها به مدد فرآیند جهانی شدن، معیارهای سنجش هویتی کشورها نیز دستخوش تغییراتی گسترده شد. در حال حاضر، هر یک از کشورهای جهان به صفتی خاص مشهور هستند.از سوئیس به عنوان جزیره ثبات و خانه امن دارایی های جهانی، از آمریکا به عنوان غول فناوری و اقتصاد یا از آلمان به عنوان کشور شاخص صنعت یا میشود.
ساخت پروژه های بزرگی چون شهر هوشمند نئوم یا اعطای حق رانندگی به بانوان در عربستان، پیست اسکی در امارات، ساخت استادیوم های ورزشی مدرن موقت و بزرگ ویژه میزبانی جامجهانی فوتبال در قطر و حتی میانجیگری عمان در موضوع مذاکرات هسته ای میان تهران و واشنگتن، همگی در راستای برندسازی ملی صورت میگیرند.
به طور کلی دولت ها تلاش میکنند با ارتقا چهره کشور خود در مجامع بین المللی، به سوی جذب سرمایه گذار خارجی و نهایتا رشد اقتصادی حرکت کنند. به عنوان مثال، در خاورمیانه حال حاضر از عمان به عنوان میانجی بزرگمبان ایران و آمریکا که در حال دور کردن منطقه از آتش جنگی بزرگ است یاد میشود. تشکر ویژهدونالد ترامپ از پادشاهی عمان بابت میزبانی از این نشست های دوجانبه نیز تا حد زیادی به ارتقا برند ملی عمان طی دو ماه گذشته کمک کرده است.
این در حالیست که ایران حتی امکان هماهنگ سازی میان دستگاه های دولتی خود برای جلوگیری از قطع برق در اجلاس وزرای اکو را نداشته و شرکت توانیر نیز از قطع برق این رویداد مهم، به عنوان رویکرد عادلانه دفاع کرده که ظاهراً باید مورد تشویق نیز قرار گیرد!
به نظر می رسد مسئولین دولتی می بایست دستکم تا زمان عدم اطمینان از رفع بحران انرژی (و نه ناترازی) در کشور، از برگزاری هرگونه رویداد بین المللی که چهره ایران دوست داشتنی را بیش از سطح فعلی مخدوش می سازد خودداری نمایند تا دستکم همین اندک آبروی ایران و ایرانیان حفظ شود!
نظر شما